Ik verkoop nog liever de kiet!

Onlangs zat ik bij een ondernemer aan tafel die door een heleboel ‘gedoe’ niet meer volop kon doen waar hij zo van hield: ondernemen. Er ging binnen zijn onderneming zo veel aandacht uit naar andere zaken; voortdurend moesten er brandjes worden geblust. Medewerkers die ziek thuis kwamen te zitten, niet functioneerden of onrust zaaiden binnen de organisatie.  

De ondernemer was een kleine 10 jaar geleden met zo veel enthousiasme aan zijn bedrijf gestart, maar vertelde me dat hij nu gevoelsmatig helemaal ‘vast’ zat. In plaats van stappen vooruit, maakte hij telkens alleen maar stapjes opzij. Om weer vooruit te kunnen kijken, moesten we eerst stilstaan bij de vraag:  ‘hoe komt het nu eigenlijk dat er speelt wat er nu speelt?’

Ik ging met alle betrokken medewerkers in gesprek. En al snel werd duidelijk: het waren met name de aannames, de misinterpretaties, en de miscommunicatie die de remmende factoren vormden voor deze organisatie. En om weer toekomstbestendig te kunnen zijn, moesten alle betrokken eerst goed met elkaar in gesprek.

Althans; dat vond ik. De ondernemer dacht daar anders over: “ik verkoop nog liever de kiet!” zei hij stellig. En daarbij, hij had helemaal geen tijd voor dat soort gesprekken. Hij moest ondernemen. Maar aan de andere kant zag hij ook: als ik verder wil, zal ik dat gesprek aan moeten gaan. Ongelofelijk spannend. Maar hij deed het toch.

Het gesprek met de betrokken medewerkers startte met verwijten over en weer, harde woorden en irritaties. Maar er kwam een kantelpunt. Toen duidelijk werd hoezeer de aannames niet klopten, wat de invloed was van ‘wegkijken en negeren’ en hoe ieder zijn eigen behoeften had en heeft.

Uiteindelijk kwam er begrip over en weer. Steeds een beetje meer. En zag de ondernemer: als ik de juiste aanpak hanteer, kan ik weer vooruit gaan kijken. Handen werden meermaals geschud en het vertrouwen in de toekomst van de onderneming kwam terug.

Er zijn in dit traject zeker nog wat stappen te zetten, maar één ding is zeker: de kiet wordt niet verkocht!

 

Patchwork ondersteunt organisaties die door telkens ‘brandjes blussen’ niet vooruit komen. Patchwork gaat van binnen uit met alle betrokennen aan de slag met het versterken van de organisatie. Op praktische en duidelijke wijze, en vooral: met resultaat.