Luisteren. Maar dan écht.

Je kent het wel. Er staat een meeting gepland die je nog moet voorbereiden, je mailbox stroomt over en er hijgt een vakantie in je nek waarvan je weet dat je er hard aan toe bent, maar die absoluut niet uitkomt als je kijkt naar je agenda. Op dat moment staat één van de mensen uit je team aan je bureau om aan te geven dat er iets niet lekker loopt. Dat kun je er dus nét niet bij hebben. Maar dat zeg je natuurlijk niet. En dus luister je met een half oor terwijl je in je hoofd de meeting verder voorbereidt.

Is dat normaal? Ja. Want met een overvolle agenda en dito hoofd, is het soms een hele opgave om actief te luisteren. Dan knik je wel, je kijkt degene tegenover je wel aan en je zegt een aantal keer ‘hmm’ maar intussen sla je het niet volledig op. Of je zegt iets terug, om het maar even ‘geparkeerd’ te hebben. Zeker niet onlogisch, maar wel heel erg zonde. Want laat juist écht luisteren essentieel zijn voor een gezonde organisatiecultuur.

In de Ted video met Great Place to Work CEO Michael C. Bush, wordt luisteren naar medewerkers nadrukkelijk benoemd als één van de voorwaarden voor ‘happy employees’. Want, zo zegt Bush ‘medewerkers merken het echt wel als je niet naar ze luistert. Ze willen weten of je hun inbreng hebt overwogen bij het nemen van je beslissing.’ Als je niet écht hebt geluisterd, dan is hun inbreng sowieso ook nooit volledig meegenomen.

Volgens onderzoek uitgevoerd door het Amerikaanse Culture IQ, heeft bij organisaties met een gezonde bedrijfscultuur 86% van de medewerkers het gevoel dat hun leidinggevende naar ze luistert, in vergelijking met 70% van de medewerkers in een organisatie zonder gezonde bedrijfscultuur.

Met behulp van de volgende tips kun je écht luisteren, ook met een overvolle agenda

1. Zorg dat er ruimte voor is 

En dan met name ‘ruimte in je hoofd’. Dus als je op het punt staat om een meeting in te rennen of een presentatie voor te bereiden, dan is de kans heel groot dat je niet met volle aandacht kan luisteren. En dat moet je dan ook aangeven. “Ik wil graag luisteren naar wat je wilt vertellen, maar dat lukt me nu even niet. We maken daar een afspraak voor.” En als je dan samen gaat zitten, zorg dan ook dat je niet bezig bent met je mailbox of telefoon. Ben bezig met wat die ander zegt.

2. Parkeer je eigen mening even

Als je naar iemand luistert, doe dat dan zonder je eigen mening in je hoofd. Als jij intussen denkt “ja maar dat gaat toch nooit” of “dat zie ik niet zitten” dan hoor je nooit echt wat die ander te zeggen heeft. Betekent dat dat jouw mening er niet toe doet? Absoluut niet. Jouw mening doet ertoe nádat je hebt gehoord (maar dan ook écht gehoord) wat die ander te zeggen heeft. En past het niet, lukt het niet of wil je erover nadenken? Geef dat aan. Daar is niets mis mee als de ander weet dat je écht geluisterd hebt naar wat hij of zij te vertellen heeft.

3.Vraag naar suggesties

Als een medewerker een probleem met je deelt, hoef jij de oplossing niet te bedenken. Daar heeft degene met wie je in gesprek gaat zelf al over nagedacht. En is dat niet het geval? Dan moet je dat juíst stimuleren. De beste oplossingen komen vaak van degene die met het probleem komt, al klinkt dat misschien wat paradoxaal. Maar als mensen zich gehoord voelen, komt de oplossing vaak uit hunzelf. En daarbij: mensen uit je team laten nadenken over wat werkt, dat stimuleert hun betrokkenheid én verantwoordelijkheidsgevoel. En past de suggestie niet binnen het grotere geheel? Prima, geef dat ook aan. Maar zorg dat jouw medewerker voelt dat het ertoe doet wat hij of zij bijdraagt. Dat ís namelijk ook zo. Samen ben je er voor verantwoordelijk dat je het optimale uit de organisatie haalt.

En vraag je je nu af: ‘Hoe past dat luisteren dan in mijn agenda?’ Omdat écht luisteren écht tijd oplevert. Het zorgt ervoor dat je in een vroeg stadium signalen opvangt over wat er speelt. Mensen weten namelijk tijdig de weg naar je te vinden. En daardoor kom je problemen niet pas tegen als het kwaad al geschied is, want dán kost het echt veel tijd. Daarnaast: mensen denken mee en denken vooruit als ze voelen dat hun inbreng ertoe doet. En dat mee- en vooruitdenken scheelt jou enorm veel tijd.

Daarnaast maakt luisteren dat medewerkers zich veel meer gewaardeerd voelen. En een team van tevreden medewerkers zorgt voor 2,5x meer omzet. Diezelfde tevreden medewerkers worden ambassadeurs van je organisatie.

Oprecht luisteren: waarschijnlijk is dat helemaal geen grote verandering bij jezelf. Maar de impact van die verandering is des te groter.

 

Wil je meer weten over het creëren van een gezonde cultuur binnen je organisatie? Kun je wel wat extra advies of training gebruiken op het gebied van gelukkige medewerkers? Neem dan een kijkje op www.patchworkresults.nl

Patchwork is gespecialiseerd in optimalisatie van de organisatiecultuur en biedt trainingen, mediation en organisatieadvies.

 

Referenties:

Bush, M. (2019), This is what makes employees happy at work, TED talk

Culture IQ (2017) Building a High Performance Culture: Key Lessons From Top Cultures For 2017, cultureiq.com